Met de bark Europa van Amsterdam naar Lissabon - Reisverslagen van Peer Retera - WaarBenJij.nu Met de bark Europa van Amsterdam naar Lissabon - Reisverslagen van Peer Retera - WaarBenJij.nu

Met de bark Europa van Amsterdam naar Lissabon

Mijn 5e reis met de Bark Europa.

En een speciale deze keer. De Bark Europa gaat de wereld rond en deze reis is de eerste etappe. Van Amsterdam naar Rotterdam en van daaruit vertrekken 3 zeilschepen op dinsdag 11 sept met hetzelfde doel: De wereld rond. De Europa komt dan ook pas weer in 2014 terug in Nederland.

We vertrekken al meteen met wind op kop. Daar heb je niet veel aan als schip. Dus motoren aan. We houden steeds de kust aan onze linker zijde (Bakboord) en hebben dan ook op en af wifi contact.

We varen dag en nacht door. Daarom moeten we met de hele bemanning wacht lopen en aan het roer staan. Wacht lopen houdt in dat je dingen kunt zien die niet op de radar te zien zijn. Maar s´nachts is er maar bar weinig te zien als je voorop de boeg zit. Maar zo heeft de vaste crwew wel altijd ´handjes aan dek´indien zeilen gehesen of opgehaald moeten worden.

Na een weekje leggen we toch een keer aan in het prachte havenplaatsje Douarnenez nabij Brest, Frankrijk. Daar ontmoet ik Lucie die eerder op de Cape to Cape crewmember was. Altijd leuk weerzien!

Dan vertrekken we dezelfde avond nog om de golf van Biskaje over te steken. Daar kun je de meest uiteenlopende soorten weer tegen komen. Tijdens onze overtocht geen bizar weer maar wel uitzonderlijk veel leven in het water. Vooral s´nachts zien we dolfijnen die met het schip meezwemmen. Ondanks dat je amper een hand voor ogen ziet zie je ze als zilveren torpedos door het water schieten, alsof ze licht geven. Je kunt zien dat ze er lol in hebben. Maar dan zien we ook walvissen. En niet een, maar in het totaal wel 10 of meer. Het blijken vinvissen te zijn. Enorme lijven die langzaam maar gacieus door het water glijden. Vinvissen kunnen tot maximaal 27 meter lang worden en zijn daarmee het op een na grootste dier ter wereld. Dat was dus echt KICKEN!

Dan komt de kust van Spanje in zicht. We zijn er bijna zou je dan denken. Da´s toch niet helemaal zo. Vanaf dat moment duurt het nog 4 dagen voordat we in Lissabon zijn. En de wind, die heeft slechts 1x goed gewaaid. De snelheid liep toen op tot 10.2 knopen. De rest van de tijd was de wind barslecht en hebben de motoren constant voor snelhied moeten zorgen. Uiteindelijk komen we op 21 september 2012 in het prachtige Lissabon aan. Met een feestje en een BBQ op het dek vieren we dat een deel van de groep hier het schip verlaat, waaronder ikzelf.
Omdat ik nog twee dagen Lissabon had gepland vetrek ik naar mijn hotel in het centrum. Dat was een goeie keuze: Brown´s|Downtown hotel. Aaanrader!
Twee dagen de touristenbussen genomen waardoor ik veel van de stad heb gezien. Ik zag mooie oude panden, erg futuristische nieuwe panden en heel veel verval. Portugal heeft het slecht tijdens de criusis en dat is goed te zien. Hoop dat ze snel kunnen ingrijpen.

Al met al weer een prachtige reis gehad. Ga het schip volgen. Als iemand daar ook interesse in heeft kan dat via: http://www.barkeuropa.com

Bedankt weer voor jullie aandacht en wie weet tot snel! Oh ja, foto´s volgen nog...