Bijna... niet - Reisverslag uit Longyearbyen, Spitsbergen van Peer Retera - WaarBenJij.nu Bijna... niet - Reisverslag uit Longyearbyen, Spitsbergen van Peer Retera - WaarBenJij.nu

Bijna... niet

Door: Peer

Blijf op de hoogte en volg Peer

16 September 2013 | Spitsbergen, Longyearbyen

Hi allemaal,
Als het tijdens mijn reizen allemaal soepel zou verlopen, zou er maar weinig aan zijn, toch?. 2 jaar geleden wilde mijn tas in Argentinie maar niet in mijn bezit komen tot er drastische maatregelen getroffen werden...

De reis naar Spitsbergen was bijna helemaal niet doorgegaan..

Van Schiphol naar Kopenhagen en vervolgens naar Oslo liep OK.
Daar overnachten in het meest sobere hotel dat ik ooit gezien heb. s'Morgens weer vroeg naar het vliegveld. Ruim op tijd. ik haat haasten... De vertrekhal staat al helemaal vol. Tas inchecken, paspoortcontrole, dat ging ook soepel. Zigzaggend tussen de linten door naar de securitycheck. No problemo. Dan op de grote schermen kijken waar ik moet zijn: vlucht 4414: gate 58D. Nondeju, das helemaal op het ende vh vliegveld. Maar alle tijd dus op mijn gemakkie daar naar toe. Moest om bij de gate te komen nog wel door een extra paspoortcontrole. Vreemd. En dan is er tijd voor een bakkie! Laptopje erbij, en tegelijkertijd een verslagje schrijven. Ondertussen hield ik de borden bij om te zien waar mijn vlucht nou precies van zou vertrekken. Maar er kwam maar niks. Weer vreemd. Ik dacht, ff terug naar de grote hal met de grote borden. Daar stond het toch op. Kan ik heel de ruimte niet meer uit. Nie goed. Opvallend veel russen en chinezen in deze ruimte trouwens. En een blondgrijzend Peerke. Ik spreek een dame met een vliegtuigmaatschappijpakske aan en vraag wanneer deze vlucht vertrekt en wijs 4414 aan op mijn boardngkaart. Ohhh dat is een domestic flight, dat is helemaal aan de andere kant van het gebouw...

Een speciale security-pik moet mij uit deze ruimte begeleiden naar weer een paspoortcontrole. 'U moet boven wachten want dan kom er iemand van de security u ophalen.' Na 2 min wachten kennen ze allemaal de boom in en ik ga zelf op zoek. Paspoort check ging vlot. Toen weer naar de grote vertrekhal. zeker een km verder! Rennen! In de hal staan er nog meer zigzaggende rijen dan 2 uur geleden. Ik ren naar de eerste de beste uniform en roep dat mijn vlucht over 10 min gaat. Hij laat mij helemaal vooraan de rij aan iedereen voorgaan. Laptop weer uit de tas, riemen, horloges af en door het poortje. PIEP! terug, nog een keer: PIEPPIEP. armen spreiden en schoenen uit. Nog 4 minuten! Schoenen aan, niet strikken, alles in de tas en rennen, gate... ff kijken gate 13. Weer op het einde van de gang, 600 meter rennen! (Murphy zat al die tijd al op mijn schouder en liet zijn wetten gelden) Kom ik bij gate 13... geen rij en op het bord staat: vertrek: 10.10. Vreemd, mogelijk verlaat? Ik sta nog helemaal bij te komen en check voor de zekerheid mijn vluchtnummer nog een keer. K*T! gate18 moet ik hebben. vanaf gate 13 vertrekt 4412, niet 4414! Weer rennen en bjj gate 18 aangekomen sluit ik als laatste aan in de rij. Ik zweet alsof k de marathon gelopen heb. (maar dan wel in een toptijd) 5 min later laat ik me in rij 14 op stoel A vallen... in één keer goed!. Murphy heeft me verlaten.

In Lonyearbyen is het net boven het vriespunt maar met de wind genoeg reden mijn jas aan te doen. Het hotel lijkt wel op een set van Mad Max. Verwacht ieder moment van die halve garen op matzwarte snowmobiels om de hoek vliegen... maar da gaat nie, er ligt geen sneeuw...

Bedankt voor alle leuke reacties zover! Vanaf woensdag kan ik ze niet meer lezen. dan gaan we varen.

Houdoe hullie de gullie!
Peer

  • 16 September 2013 - 18:25

    Flip:

    Vanaf nu gaat alles goed.Je bent door de douane gekomen, het poortje was breed genoeg, het vliegtuig steeg gewoon op, nou gewoon, hing een bietje naar jouw kant, maarrrrrrr, alles komt goed.
    Hoop alleen dat de wachtende ijsberen fotogeniek zijn. Wachten rustig af.
    We horen het wel. Reageer wel weer op je volgende bericht
    Gr.
    Flip

  • 16 September 2013 - 18:46

    Yolanda:

    Wat een verhaal Peer! Ik snap de paniek wel ;) In ieder geval heb je alvast lekker gefitnessed voordat je in t vliegtuig stapte. Ik ben benieuwd hoe de reis verder gaat :)

  • 16 September 2013 - 18:55

    Karl-heinz:

    Ha Peer,

    Goed voor je conditie en een gratis hartmassage! Wat wil je nog meer?
    Welk van de twee hotels in Longyearbyen heb je?
    Je kan nog een keer bellen bij Kaap Lee.

    Heel veel plezier, lage zonnestand, ijs en Noorderlicht toegewenst.

    All the best,

    Karl-Heinz

    P.S. In het museum annex universiteitje hebben ze mooie geologische kaarten en boekjes; leuk om de saaiheid van je reis te doorbreken :).

  • 16 September 2013 - 19:42

    Geert:

    Ge had weer wa te schrijven iig! En nu goed oppassen voor donzige witte vleeseters;-)

    Ciao Bowowow

  • 16 September 2013 - 19:50

    Claudia Van Der Lugt:

    t'is weer een mooi verhaal Peer. maar ik kan je vertellen dat ik op eenzelfde wijze toch de vlucht gemist heb. You are lucky man.
    groet en veel plezier.

  • 16 September 2013 - 21:53

    Mier:

    Nou, dan reageer ik nu nog maar effe!
    Jeetje, morgen een hele dag in Longyearbyen... dat wordt een lange dag! hahaha
    Maar dan heerlijk uitvaren met de Antigua! Geniet ervan!!
    Mier

  • 16 September 2013 - 22:03

    Mgootje:

    Goeie generale.. Kan alleen maar nóg beter worden. Ik ben sjeloers! Doe maar veel dotookes maken.

  • 16 September 2013 - 22:21

    Ria Kerstens:

    Man, ik zit er hier van te hijgen. Ik zag je helemaal gaan...
    Blij te lezen dat het overleefd hebt;)
    Neem je volgende keer je leesbril mee?
    xria

  • 16 September 2013 - 22:49

    Charlotte:

    Ooooo, wat zou ik zweten, vreselijk! Gelukkig op het nippertje toch nog goed gekomen. Ga genieten!!! X

  • 17 September 2013 - 11:03

    Annelieske:

    hahhaha, wat een verhaal Peer!! Nondeju wat een gedoe!! GELUKKIG op het nippertje gehaald, maar dat was wel zweten! JEETJE!
    En dan nu nog ff relaxen in een mad max hotelleke tot het morgen gaat beginnen!! RUST ZE EN tot snels maar weer. GENIET ERVAN XXXXX

  • 17 September 2013 - 12:57

    Franke Verhoeven:

    Jeminee ... dat moet jij weer hebben ... Het is maar goed dat jij reiservaring hebt en zelf achter de dingen aangaat ... wens je veel plezier toe en nu dan een ongedwongen reis!

  • 18 September 2013 - 23:00

    Hans:

    Toch nog de beweging gehad die je anders op de squashbaan had gemaakt. Ieder geval goed dat het allemaal goed is gekomen, geniet ervan Mvg Hans

  • 23 September 2013 - 14:34

    Ella En Erik:

    Ja jonge, bij het schip gemist;-). In ieder geval heb je weer je beweging gehad. Nu nog inslingeren op het schip en ijsberen spotten. Had je die training niet achter de rug, dan zou de kans bestaan dat een ijsbeer je in haalt.... En da wilde ni!

    XXXX van Ella en een hug van Erik

  • 22 Oktober 2013 - 12:01

    Leo:

    Hoi Peer, ik dacht dat dit een ontspannen reis zou worden ??
    Groetjes Leo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peer

Reizen is sinds mijn 20e al een passie. Vertrok toen al voor 3 maanden naar de USA. Daarna in de loop van de jaren vele landen bezocht, deels met mijn sport: Rugby, deels omdat dat nou eenmaal de bestemming werd. In dec 2008 bezocht ik het laatste continent dat ik nog moest aanraken: Antarctica! Begin ik maar weer van voor af aan ;-)

Actief sinds 20 Nov. 2010
Verslag gelezen: 850
Totaal aantal bezoekers 49121

Voorgaande reizen:

18 December 2015 - 15 Januari 2016

Antarctica vanaf Punta Arenas, Chili 2015/2016

15 September 2013 - 29 September 2013

Noordpool - Zeilen rondom Spitsbergen

08 September 2012 - 23 September 2012

Met de bark Europa van Amsterdam naar Lissabon

25 Juli 2012 - 30 Juli 2012

Voor de 1e x naar Kroatië

27 April 2012 - 06 Mei 2012

ZA Squash Tour 'Let's hit some walls!'

16 Februari 2012 - 23 Februari 2012

IJSLAND in 5 dagen

26 Februari 2011 - 24 April 2011

Cape to Cape

Landen bezocht: